Drasztikus ponthoz ért el világszerte a televíziós piac: felső fokozatba kapcsol a streamingre történő műsorgyártás, idén elindulnak a Netflix, a Hulu és a Amazon riválisaként az Apple és a Disney, majd jövőre a Warner szolgáltatásai is. A saját tartalmaikat kisajátítják a régi szereplőktől, és alapvetően ebben az egy évben válik a streaming az elsődleges szórakoztatási platformmá a lineáris tévé helyett. Hollywood valamennyi stúdiója több pénzt öl már azokba a tartalmakba, amik itt jelennek meg, mint a klasszikus tévécsatornák kínálatába, amelyek szép lassan eltűnnek a süllyesztőben. Ez a végpont odébb van még, de a következő egy évben erősen átbillen a büdzsémérleg a streaming oldalára.
Ahogy a legtöbb tartalomfogyasztási folyamat, ez is késve jelenik meg nálunk, viszont már látszanak a jelei annak, hogy rövid idő alatt egyre kiélezettebbé válik a verseny hazánkban is. A mai tévés piacon jelenlévő szereplők vesztét jelentheti az, ha késve, rossz stratégiával vagy egyáltalán nem reagálnak erre a gyökeres átalakulásra. Cikkünkben végigvesszük azt, hogy a lineáris tévézés kulcsszereplői hogyan válaszolnak a nemzetközi médiaóriások fenyegetésére, és a fogyasztási szokások rohamos változására.
Egy emberre húsz csatorna jut
A tematikus csatornák nagyon megszaporodtak az elmúlt években, a 2010-es évek elején a tévétársaságok vulkánként ontották magukból a tematikus kisebb kábelcsatornákat, a magyar tévés piac teljesen túl van telítve. Ez a folyamat még ma is tart, ha például csak a nem prémium filmes csatornákat nézzük, ott a Mozi+, a Moziverzum, a Film+, a Film Mánia, a Film Café és a Sony Movie Channel. Ez egy ekkora országnak bizony túl sok, és a nézettségből a nagyobb szeleteket még így is bőven az RTL és a TV2 párosa vágja.
Már számon sem tudjuk tartani a magyar nyelvű csatornák számát, a megvásárolt tartalmak is több csatornán futnak egyszerre, csak az Agymenők az RTL Klubon, a Coolon, az RTL2-n, a Comedy Centralon és a Viasat3-on is ment már, emellett pedig az HBO Gón, de még a Netflixen is elérhető hazánkban. De ott a Simpson család, ami a TV3-on, a Viasat3-on, a Viasat6-on, a Comedy Centralon, a Foxon és a Humor+-on is megfordult már.
A streaming elterjedésével ez a folyamat meg kell hogy álljon, és idővel meg kell, hogy ritkuljanak a csatornák, amik egyébként sem maradnának fent egy ekkora piacon. A 20-30 évesek már nem is néznek tévét az országban, így teljesen kiöregedik a piacuk, már a legtöbb csatorna alapból az időseket célozza meg, fiatalokra célozni sokkal kockázatosabb. Az a tévétársaság, amely a kábelportfóliójának a bővítésébe öli a pénzét, egyértelműen nem jó befektetési döntéseket hoz.
RTL Klubból RTL Most
Az ország legnézettebb lineáris tévécsatornáját is birtokló RTL Magyarország dinamikusan próbál viszonyulni az egyre gyorsabban közelgő átrendeződésre, és tudatosan próbál piaci réseket keseni már régen. 2009-ben indult el az RTL Most nevű visszanézős szolgáltatása Magyarországon egyedi jelleggel, ekkor még HBO Go sem volt itthon, és bár elég amatőr kezelőfelülettel rendelkezett, kiindulási pontnak kiváló volt.
Az RTL Most azóta jópár ráncfelvarráson átment, a legutóbbit éppen pár hónapja kapta, ekkor vált világossá, hogy az RTL teljesen komolyan gondolja azt, hogy a Mostból megcsinálja a saját streaming szolgáltatását, amely műsorait mindenki számára ingyenessé teszi. A prémium előfizetős szolgáltatásoktól abban különbözik alapvetően a Most, hogy ingyenes, és bevételeit a tartalmak lejátszása előtt nézők képébe tolt reklámokból hozza be.
Ennek a piaci modellnek több előnye is van, első sorban a hamarosan piaci uralomra törő, netflixes modellt követő szolgáltatásokkal ellentétben hirdetési lehetőségeket nyújt, gyakorlatilag jelenleg egyetlen ilyen jellegű piaci szereplőként. Emellett az ingyenes modell mindenki számára elérhetővé, és így könnyen terjeszthetővé teszi a Mostot, ami így sokkal gyorsabban széles körben elterjed, és már most is használja még az idősebb generáció is a Barátok közt aktuális részeinek megtekintéséhez.
Érdemel pár szót a következő hónapokban induló RTL Most+ szolgáltatás is, ami egy hirdetésektől mentesebb, több tartalmat kínáló platform lesz majd, ez pedig már előfizetéses rendszerű lenne. Ez hasonlít a Comcast által áprilisban indítandó Peacock platform piaci modelljéhez, az RTL is pont így próbál egyedi megoldásokkal releváns maradni a streaminges világban is. Ez jól is elsülhet, ha az RTL energiát és pénzt fektet akár Mostra készülő exklúzív tartalmakra, és a megfelelő felületeken hirdeti a szolgáltatást. Az idősebb lineáris nézőközönség fokozatos átállításával, illetve a fiatalok becsalogatásával az RTL könnyen túlélheti az RTL Klubról RTL Mostra való átállást.
A TV2 nem is akar kapcsolni
A TV2-nek vetélytársával ellentétben nincsen előre kidolgozott, megfontolt stratégiája tartalmai visszanézésével kapcsolatban, a mai napig nem mutatott fel olyan kezdeményezést, amely igyekezne a streaming érára valamennyire is reagálni. Ez 2019-ben egész hihetetlen, műsoraiból rövid részleteket lehet megtekinteni a tv2.hu-n, a 2010-es évek elején pedig megszűntették a TV2 Webcast nevű visszanézős projektet.
Nem, hogy nincsen tervük a Netflix és társai ellen, de üzletpolitikájuk úgy tűnik, azt üzeni, hogy nem is hajlandóak foglalkozni ilyesféle problémákkal. Sokkal nagyobb erőkkel dolgoznak a kábelportfóliójuk és a lineáris jelenlétük erősitésében, mint valaha, a TV2 Csoport máig egymás után indítja a tematikus csatornákat, nem foglalkozva azzal, hogy azok nézettsége főre számolva fokozatosan csökken. Ők tehát továbbra is a hagyományos televíziózás mellett teszik le a voksukat, de jól látszik, hogy az általuk megérinteni kívánt közönség lineárison is inkább az idősebb, 40 éven túli korcsoport.
Akik igyekeznek
A kis tévétársaságok közül jópár próbálkozik VOD-szolgáltatásokkal, több-kevesebb sikerrel. A Fox például úgy döntött, ki is vonul a hagyományos tévés piacról, és nemrég megszüntette a magyar nyelvű tévécsatornáját, helyette a Telekommal közösen indított, Fox+ névre keresztelt szolgáltatásával próbálkozik, rajta olyan Fox gyártású és forgalmazású tartalmakkal, mint a Family Guy, az Így jártam anyátokkal vagy a The Walking Dead. A Fox+ weboldala nem túl informatív, kínálatuk nem a legnagyobb, de igyekeznek bővülni folyamatosan, ráadásul elég komoly címekkel.
A Viacom (amely a Comedy Central, Paramount Channel és Nickelodeon csatornákkal van jelen itthon többek között) ilyen jellegű szolgáltatása az észak-európai piacon már kipróbált, közép-európain pedig fokozatosan bevezetett Paramount+, amelyen a Viacom elmondása szerint elérhetővé válik majd egyre több sorozat és Paramount-film. Ez a szolgáltatás is a Telekomon keresztül érhető el, azonban nem nagyon igyekeznek promózni a szolgáltatást sehol, aki nem keresi, az nehezen bukkanhat rá.
A Viasat-csatornák és az AXN anyacége, a Sony nem kíván új szolgáltatást indítani és a piacon így sikereket elérni sem. Más módját választanák az új korszakból való profitálásnak, elmondásuk szerint a tartalomgyártásba kell invesztálni, és azokat eladni a Netflix jellegű szolgáltatásoknak. A Sony saját gyártása, a lengyel Ultraviolet például már nézhető a Netflixen is, így közép-európai saját gyártásban kíván élen járni a tévétársaság a jövőben. Ugyanakkor Sony Networks néven elérhető egy rövid YouTube-szerű exklúzív videókkal operáló applikációja, amelyre külön gyárt tartalmakat.
Akik eltűnhetnek
Az új korszak vesztesei a piaci változásokra kevésbé vagy egyáltalán nem reagáló résztvevők, akik eddig nem cseledtek ugyanis, már egyre nehezebben és nehezebben szállhatnak be majd a buliba. Nyakunkon a sok világcég, amely kis időn belül a magyar piacot is meghódítja, és egy olyan szolgáltatást megalapozni, amely ezzel a támadással szemben is megállja a helyét, nem lehet rövid időn belül.
Így az új tévézésnek már nem lesznek valószínűleg szereplői a jelenlegi helyzet szerint sem a Minimaxot, a Sport1-et, az AMC-t és a TVPaprikát üzemeltető AMC, sem a TV4 és Story4 tulajdonosa, a Project029. Ezek mellett sem ATV-t, sem Hír TV-t nem látunk a jövő tévés palettáján, bár ezek az alapból is idősebb közönséget megcélzó tévécsatornák ezt a generációt még minden bizonnyal végigkísérik.
Az új szereplők
A korábban említett médiaóriások szolgáltatásainak lokalizált változatai itthon is fokozatosan beléphetnek a piacra, a Netflix most októberben vált hivatalosan magyar nyelvűvé. Az egyik biztos nagy hazai nyertes az HBO, amely nálunk már a rendszerváltás óta építi a brandjét, és 2011 óta elsőként képvisel magyar tartalmakkal előfizetéses streaming szolgáltatást. A platformján valamennyi tartalom már lokalizált legalább felirat szintjén, így az HBO Go már jól előre foglalt magának helyet az új helyzet szereplői között. Emellett az is fontos tényező, hogy az HBO már közép-európai gyártásban is otthon van, egymás után gyártja a jobbnál jobb régióban készülő sorozatokat, így nagyon komoly brandje van itthon is olyan sorozatokkal, mint az Aranyélet vagy a Terápia. Az HBO Max hazánkba való eljutásáról még nem sok infónk van ugyan, az amerikai változat 2020-ban indul majd útjára, várhatóan idővel - később ugyan - nálunk is felváltja majd a jelenlegi HBO Gót.
Emellett a Disney szolgáltatása, az Államokban november közepén induló Disney+ 2021 második felében jön hazánkba, és elképesztő mennyiségű Disney-kontentet szabadít majd ránk, várhatóan szintén lokalizált, feliratozott illetve szinkronizált anyagokkal - így megkerülhetetlen résztvevője lesz majd a versenynek.
November elsejétől elstartol az Apple TV+ is, erős eredeti, exklúzív felhozatallal, és nem csak az Államokban, de itthon is elindul már ekkor, így már egy hét sem kell ahhoz, hogy a mi piacunkon is jelen legyen.
RTL Most, HBO, Netflix, Apple TV+, Disney+, Fox+ és Paramount+ - innen szemezgethet tehát valószínűsíthetően a jövő magyar nézőközönsége, bár melléjük még rengeteg új szereplő is érkezhet, illetve közülük is tűnhetnek el olyanok, akik nem tudják tartani a lépést a többiekkel.