A közösségi média bevonulása a választási kampányokba már közel tíz éve megtörtént itthon is, azonban mára az egyik legfontosabb médiummá vált, amin keresztül a legtöbb embert lehet célzottan megszólítani. A Facebookon megjelenő politikai hirdetések azért is tökéletesek politikai kampány folytatására, mert figyelembe veszik a felhasználó politikai beállítottságát keresései alapján, illetve több különböző adatából akár kerületre pontosan megtudja mondani az oldal, hogy valakinek Niedermüller Péter vagy Soproni Tamás hirdetéseit kell a képébe tolni.
A Fidelitas propagandaposztere
A Facebook három hónapra visszamenőleg összegezve mutatja azokat az adatokat, hogy számszerűsítve ki mennyit ölt bele a social mediás megjelenéseibe
Pártok közül költésekben is első a Fidesz
Magasan az első helyen végez a politikai pártok közül a Facebook-hirdetésekbe fektetett összegek nagyságának versenyében a kormánypárt. A Fidesz több, mint 37,4 millió forintot áldozott ilyen típusú, hírfolyamban szembejövő reklámokra, ezzel messze lehagyja a második helyen végző Momentumot, amely közel 14,3 millió forintott adott népszerűsítésért cserébe az elmúlt 90 nap során.
A dobogó harmadik fokán álló Jobbik "mindössze" 5,2 milliót feccölt a politikai hirdetésekbe, ami azért is érdekes, mert az anno cukiságkampányt folytató, az EP-választásokon még jóval fényesebb kilátásokkal induló jobboldali ellenzéki párt a Facebook statisztikái szerint március óta bőven a második helyen áll a közösségi médiás költésekben.
A Demokratikus Koalíció saját oldalának reklámozására 778 ezer forint körüli összeget áldozott. Ezek az adatok persze kizárólag az adott párt saját oldalának promózására elköltött számokat jelentik, a DK például ennél jóval többet, 3,4 milliót költött Dobrev Klára Facebook-oldalának, illetve 2,1 milliót Gyurcsány Ferenc lapjának reklámozására.
Az MSZP és a Párbeszéd saját oldalaira még százezres nagyságrendű összegeket sem költött, ellenben Karácsony Gergely oldalára majdnem 14,2 millió értékű hirdetés irányította át a felhasználokat. Ez önmagában majdnem pontosan annyi, amennyit a Momentum pártoldalába fektetett az elmúlt kilencven napra. Ezen túl Karácsony a Mindenki Budapestért pénzelésével is kampányolt, így további 9,2 millió forintért.
Az LMP vas megyei szervezetének közösségi médiás oldalának reklámozására többet költött, mint a fő szervezet sajátjéra. 473 ezer forint ment el a nyugat-magyarországi megyét megcélzó Facebookos reklámokra, amíg a párt egyébként szinte egyáltalán nem hirdette magát.
Az ellenzék is megtolta a propagandaszekeret
Még érdekesebb, hogy a Fidesznél is többet csak egy, gyakorlatilag ellenzéki kampányt folytató oldal költött magára: az EzaLényeg.hu a Gyurcsány-Bajnai kormányoknak tanácsadóként dolgozó Páva Zoltán nevéhez fűződik, az önkormanyzati választások alatt telt vele meg a Facebook, híroldalnak álcázott propagandaoldalként, amely a Fidesz lejáratását és az ellenzéki jelöltek pozitív fényben való feltüntetését szolgálta. Az oldal majdnem 50 millió forintott költött el ezekre a hirdetésekre, de ez csupán a fő oldalba feccölt anyagi támogatás, a lokalizált miskolci és pécsi oldalaira további 8 milliót adtak.
Részlet az EzALényeg.hu ellenzéki propagandájából
A helyi jelöltekre az ellenzék szemmel láthatóan több pénzt adott, mint saját pártjai reklámozására, azért is, mert kevésbé volt hangsúlyos, ki melyik párthoz tartozik a kampányon belül; a Fidesz stratégiája ezzel szemben az volt, hogy Budapesten kívül igyekeztek a pártot összeolvasztani a jelölttel.
A Facebook-kampány nagy része jól láthatóan budapesti jelöltek reklámozására ment el, emellett viszont komoly pénzek mentek el a szegedi és hódmezővásárhelyi fideszes jelöltek hirdetéseire. Budapest mellett a legjelentősebb csatatér a közösségi médiában az önkormanyzati választási kampány véghajrájában egyértelműen Miskolcon zajlott, ahol a fideszes jelölt 5,1, az ellenzéki pedig 10,5 millió forintot tapsolt el. Emellett a kormánypárti helyi média, a Minap Online 3,4 millió forinttal, a már említett EzALényeg miskolci kirendeltsége pedig 4 millióval tolta meg a social mediás kampányát.
Íme a legnagyobb politikai kötődésű hirdetési kampányok a Facebookon az elmúlt 90 napban:
- EzALényeg.hu+EzALényeg.hu - Pécs, EzALényeg.hu - Miskolc (összellenzéki propaganda - 49,8+4+4 millió forint)
- Fidesz (37,4 millió forint)
- Karácsony Gergely (Párbeszéd & Mindenki Budapestért, Budapest - 14,2 + 9,2 millió forint)
- Fidelitas (Fidesz ifjúsági szervezete - 16 millió forint)
- Momentum (14,3 millió forint)
- Veres Pál (független ellenzék felé hajló, Miskolc - 10,5 millió forint)
- Nemesi Pál (független kormanypárt felé hajló, Szeged - 6,3 millió forint)
- Jobbik (5,3 millió forint)
- Alaszkai Zoltán (Fidesz, Miskolc - 5,1 millió forint)
- Grezsa István (független kormánypárt felé hajló, Hódmezővásárhely - 3,8 millió forint)
- Sára Botond (Fidesz, Budapest - 3,6 millió forint)
- Dobrev Klára (Demokratikus Koalíció - 3,4 millió forint)
- Minap Online (kormánypárti propagandaoldal, Miskolc - 3,4 millió forint)
- Magyar Hírlap (kormánypárti propagandaoldal - 2,3 millió forint)
- Dr. Bácskai János (Fidesz, Budapest - 2,2 millió forint)