Pesti tévét néz egész Közép-Európa

Ismertető a legnagyobb budapesti stábbal rendelkező közép-európai tévés cégekről

2019. október 19. - lewiee

eutv.png

 Magyarország két legnézettebb televíziós csatornája az RTL Klub és a TV2, ez az itthoni kereskedelmi televíziózás hajnala óta így van, és nem nagyon találunk olyan embert az országban, aki ne ismerné ezt a két brandet. Az RTL Magyarország és a TV2 Csoport nem csak országos csatornáival van jelen a magyar televíziós piacon, de a kábeltévés piacnak is jelentős szereplői, a TV2 csatornái a tavalyi évben 10,22%-os, míg az RTL-csatornák 10,03%-os részesedést értek el a 4 évesnél idősebbekért folyó nézettségi küzdelemben. Az évi összesítésben a teljes lakosságra vonatkozó egész napos nézettségi versenyben csak a 14. helyen találunk olyan televíziós csatornát, amely nem az RTL, a TV2 vagy a közszolgálati médiát üzemeltető MTVA tulajdona. Ez a Viasat3, őt követi a Comedy Central, és egyre több olyan piaci szereplő márkája, amikről az átlag magyar nem is biztos, hogy hallott valaha. A Viasat3 üzemeltetője például a Sony Pictures Television, a Comedy Centralé pedig a Viacom.

Ezeknek a cégeknek noha kisebb csatornáik vannak, világszerte jelenlévő, erős, általában külön specifikus célközönséget megcélzó kínálattal rendelkező brandekkel operálnak. Ilyen brandek a Magyaországon is jelenlévő már említett Viasat és Comedy Central, de ugyanígy a Nickelodeon, a Paramount Channel, az HBO, a Cinemax, az AXN vagy a Sony Movie Channel is. Amit ennél még kevesebben tudnak, hogy ezeket a csatornákat mind Budapestről sugározzák, túlnyomó részben magyar stáb felel az adásaik összerakásáért, a kreatív döntésekért és kínálatukért is - nem csak itthon, de Európa több országában is.

Budapest a rendszerváltás után az egyik legígéretesebb posztszocialista világvárosjelölt volt, ahová a médiacégek szívesen helyezték központjukat, szívesen kísérleteztek a magyar piacon különböző márkáikkal, amiket később az egykori keleti blokk több másik országában is elindítottak. Így jött a '90-es években Magyarországra az HBO, majd később a Viacom, az AXN és a Viasat is. Ezek kisebb-nagyobb átalakuláson mentek keresztül, de a mai napig erős brandeket képviselnek, amelyek a régió legtöbb országában elérhetőek, az alábbiakban végigfutunk a budapesti székhelyű közép-európai tévés multicégeken.

HBO Europe

A legismertebb márka talán az az HBO, amely nagyon sokáig Európában kizárólag hazánkon keresztül volt jelen a piacon, és amely az elsők között indított televíziós szolgáltatást Magyarországon a rendszerváltás után, habár rendhagyó - akkor még kazettás módon. 1991-ben indult a magyar adásváltozat az amerikai mintájára, és az HBO mellett több másik brandet is képviselt, amelyek később más cégekhez kerültek át: ilyen volt a Spektrum vagy a Z+ is.

A magyar változat mintájára a 2000-es évek elején román és cseh adásváltozatok is indultak, amelyek adását a budapesti székhelyű HBO játszotta ki és rakta össze. A cég ekkor HBO Central Europe-ként, már nemzetközi vállalat formájában működött tovább, és habár a Spektrumot lepasszolta az akkor még Chello néven futó AMC-nek, a Z+ pedig a Viacomhoz került, további prémiumszolgáltatásokat indított Cinemax, Cinemax 2, HBO Comedy (ma HBO3) és HBO2 néven.

A nálunk használt HBO Go szolgáltatás is magyar fejlesztés, igaz, amerikai mintára készült, de a magyar Go-felületet teljes egészében itthon rakták össze, magyarok dolgoznak rajta és ellenőrzik. A 2010-es évek elejére Budapestről már a holland, lengyel, cseh, román, horvát, szerb, bolgár, macedón és szlovén nyelvű adásváltozatokat is mind elindították. Addig HBO márkanevű szolgáltatás Európában csak ezekben az országokban, budapesti irányítással működtek, majd 2011-től észak-európai majd spanyol érdekeltségei is lettek az amerikai cégnek, habár itt lineáris televíziós adás nem indult, csak egy skandináv fejlesztésű Go-ra hajazó online streaming szolgáltatás. Ezzel a cég második székelye átkerült Stockholmba, a budapesti cég pedig beolvadt az újonnan létrejövő HBO Europe-ba, amelynek a mai napig két székhelye van.

Az észak-európai és spanyol érdekeltségek kivételével máig Budapestről működnek az európai csatornák, bár a holland változat időközben megszűnt, de helyére egy portugál online szolgáltatás került. A programming kivételével (amely Prágába van kiszervezve) a lineáris csatornák minden munkafolyamata Budapesten zajlik. Az HBO Holding Zrt. néven működő budapesti cég tavaly az ötödik legnagyobb árbevételű tévés vállalat itthon, több, mint 13 milliós nettó árbevétellel. Adózott eredménye viszont a legnagyobb az országban mint tévés cég, majdnem 4 millió forint.

Az HBO székhelye a fővárosban sokáig Budafokon volt található, jelenleg a második kerületi Pasaréten, meglehetősen zöld környezetben székelnek az Akadémia villamosmegállónál. Ez azonban nem sokáig marad már így, 2020-tól a cég legtöbb osztálya innen a belvárosi Bank Centerbe költözik a Szabadság térnél.

Képtalálat a következőre: „Akadémia Park”

Az HBO Europe jelenlegi budapesti székhelye - hamarosan költöznek

Viacom Networks International

2018-ban 81 millió forintnál is magasabb nettó árbevétellel a Viacom nemcsak a legnagyobb árbevétellel rendelkező magyarországi székhelyű tévé- hanem médiacég is. Adózott eredménye mínusz 4 millió forint, jelenleg rendkívül szerteágazó tevékenységekből folyik be ennyi pénze.

Ahogy említettük, az HBO harmadik csatornáját, a fiatalokat megcélzó Z+ zenecsatornát 1997-es indulása után 2001-ben megvette egy német székhelyű cég, a Viva Media AG, amely ekkor a Viva+ nevet adta neki, majd 2003-tól egyszerűen csak Vivaként hivatkozott rá. A Viva Media AG többségi tulajdonosa az amerikai Viacom, amelynek zászlóshajójává vált az itthon egyre népszerűbb zenecsatorna. 

A Viva a 2000-es évek elejének meghatározó televíziós márkájává vált, a Viacom saját gyártást is készített rá, a budapesti székhelyű cégcsoport pedig hamarosan elindított több másik Viacom-csatornát nem csak itthon, de az egész régióban. Ilyen a Nickelodeon, a VH1, majd az abból lett Comedy Central, illetve az MTV európai adásváltozata, a Paramount Channel és a Comedy Central Family.

Mára portfóliójából eltűnt az egykori ékkő, a Viva, helyét az MTV magyar változata vette át zenecsatornaként, nézettségi szempontból pedig egyértelműen a Nielsen-mérések alapján egyre előkelőbb pozícióba kerülő Comedy Central. A Nickelodeonnak és a Comedy Centralnak is számos nemzetközi adásváltozata van, amelyeket részben a budapestiek irányítanak. A kijátszás nem a budapesti székhelyről történik, - bár egy időben így volt - de a kreatív döntéseket és a kínálatot még mindig innen alakítják. Budapestről óriási területet, a közép-kelet-európai érdekeltségek legnagyobb részét irányítják - itt főleg a Comedy Central és Nickelodeon brandekkel vannak jelen. Magyarországon a Nickelodeon jelenleg messze a legnézettebb gyerekcsatorna, a Comedy Central pedig az egyik legnézettebb kábeltévé.

Itthoni székhelye az újbudai Dorottya-udvarban, a Bocskai út végén található és meglehetősen dekoratív.

Képtalálat a következőre: „Dorottya udvar viacom”

A Viacom magyarországi irodája Újbudán

AMC Networks International

Az AMC elődje a '90-es évek legvégén robbant be, akkor még teljesen más tulajdonossal és névvel mint Chello Central Europe. Nálunk máig egyik legismertebb márkáját, a gyerekeket megszólító Minimaxot 1999-ben indította el, amely rövid idő alatt lett a legnézettebb a kategóriájában. A 2000-es évek elején induló kábeltévés portfóliója kifejezetten külön célcsoportokat próbált megszólítani, és gyorsan beásta magát a köztudatba a Sport 1, a Sport 2 és a TV Paprika is. Szintén ekkor indult a ma Film Mániaként futó Filmmúzeum is. A Chello különlegessége az volt, hogy a márkái kevésbé nemzetközi, és egyáltalán nem amerikai gyökerű nagy márkák voltak, hanem először elindított brandek. 

A Minimax több közép-európai országban is elindult, az adást Budapestről szerkesztették és küldték ki, a brandeket is innen építették fel, a legtöbb csatornának a magyar mellett cseh és román, valamint néhány esetben szerb és szlovén adásváltozata is lett. A közép-európai régiót lefedő hálózat a külföldi cégekkel együttműködő, új nemzetközi márkákat is behozott később, mint a CBS vagy az MGM. Emellett időközben az HBO-tól megszerezte a Spektrumot is, amelynek testvércsatornáját is elindította (Spektrum Home néven), illetve saját gyártású tartalmakat is elkezdett rá gyártani.

A Chellot aztán 2014-ben kebelezte be az AMC, és ezzel behozta az így elnevezett sorozatcsatornáját is. A csatorna az említett országok mellett Bulgáriában is elérhető, az operációk nagy része Magyarországról történik, a legtöbb csatorna kiküldése is. Mára az eddig említettek mellett a cseh OBN csatornát, illetve a Minimax testvércsatornájaként funkcionáló Megamaxot üzemelteti.

Az AMC a negyedik legnagyobb tévés cég hazánkban tavalyi nettó árbevétel alapján, amely ekkor majdnem 20 millióra rúgott, adózott eredményként azonban mínusz 2,4 milliót könyvelhetett el.

Székhelye az Árpád hídtól nem messze, a Váci út szomszédságában található egy egyszerűbb irodaházban, jelenleg is aktív dokumentumfilmek illetve közéleti műsorok gyártásában - főleg a Spektrumra és a Spektrum Home-ra.

Sony Pictures Television Central Europe

A Sony - az AMC-hez hasonlóan - viszonylag frissen formálódott, a mai cég két korábbi szintén budapesti székhelyű médiacég összeolvadásával jött létre, ezek a Viasat és az AXN.

A rendszerváltást követően komoly harc folyt azért, kik lesznek a hazai országos kereskedelmi televíziózás meghatározó alakjai. Ebből - ahogy azt tudjuk - a TV2 és az RTL jöttek ki győztesként, a '90-es években indult TV3 alulmaradt, és a 2000-es évek elejére már nem is létezett. Az itt futott műsorokat azonban felkarolta egy svéd multinacionális cég, a Modern Times Group által indított kábeltelevíziós csatorna, amely annak észak-európai csatornáihoz hasonlóan a Viasat3 nevet kapta. Később a skandináv csatornák szép lassan átneveződtek TV3-ra, a magyar TV3 megszűnése után viszont jogi nehézségekbe ütközött az, hogy a magyar csatorna is felvegye ezt a nevet, így ez a mai napig egyetlen megmaradt Viasat3.

A Viasat3 viszonylag nagy büdzséjű kereskedelmi csatorna lett, a nézettségi versenyben a 2000-es években gyakran még kihívója is volt az RTL-nek és a TV2-nek, saját gyártású valóságshow-kat kezdett gyártani és amerikai sikersorozatokat mutatott be. Az MTG úgy döntött, TV6 néven új csatornát indít svéd mintára - 2006-ban - amely a férfiakat célozza meg kínálatával főként. Ezzel párhuzamosan a Viasat3 nőiesebb irányvonalat vett fel, idővel pedig a TV6 - az egységesség kedvéért - a Viasat6 nevet vette fel.

A skandináv cégcsalád két fő csatornájától 2014-ben vált meg, ekkor olyan szándékát is jelezte, hogy felvásárolná akár a TV2-t is, de végül - miután ez nem történt meg - kivonult a magyar piacról, és csatornáit lepasszolta az AXN-nek.

Az AXN a Viasattal majdnem párhuzamosan, a 2000-es évek elején indult. Ez egy olyan brand, amely világszerte főként krimi- és akciósorozatokat sugároz, illetve Sony-filmeket. A japán székhelyű Sony Pictures-nek Európában rengeteg csatornája van, a nyugat-európai érdekeltségei Madridhoz, a közép- és kelet-európaiak pedig Budapesthez tartoznak. A 2000-es évek elején indult AXN mellé később az AXN Sci-Fi és AXN Crime került, amelyeket még később AXN Black és AXN White néven lehetett fogni. A budapesti székhelyű társaság ezt a három csatornát Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban, Romániában, Horvátországban, Szlovéniában, Bosznia és Hercegovinában, Szerbiában, Macedóniában, Bulgáriában és Lengyelországban üzemelteti, a kijátszás kivételével minden folyamat a mai napig itt történik.

Az AXN-csatornák mellé így kerültek be a Viasatosok 2014-ben, a céget pedig AXN Central Europe-ról Sony Pictures Television Central Europe-ra nevezték át. Eddig az Eiffel-téren, a Nyugati pályaudvar melletti irodaházban székeltek, az előző években költöztek át a Dózsa György út metrómegállónál található Capital Square irodaházba. 

A magyar AXN Black és AXN White nemrégen a Sony Movie Channel és Sony Max neveket vették fel Magyarországon, a többi országban megmaradt az AXN Black és White, valamint Romániában, Lengyelországban és az adriai régióban az AXN Spin brand.

 

Képtalálat a következőre: „Capital Square”

A Capital Square irodaház - az egyik emelet nagy részét a Sony bérli

A bejegyzés trackback címe:

https://televerzum.blog.hu/api/trackback/id/tr7315235336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.