Televerzum

Kiűznék a propagandát a föld alól

A Lokál születéséről, tündökléséről és egyre valószínűbb bukásáról

2019. október 19. - lewiee

karigeri.png

1998 szeptemberében indult el a Metro, az az ingyenes közéleti napilap, amelyet jellemzően közlekedési csomópontoknál, forgalmas busz-, villamos-, troli- és metrómegállókban lehetett kézhez kapni reggelente. A magyar Metro egy nemzetközi, svéd székhelyű cégcsoport lokalizált változataként indult el, amely alapvetően arra szolgált, hogy a fontosabb közéleti történéseket és kisebb színeseket osszon meg azokkal, akik reggel munkába sietnek. 2001-ben országos napilappá vált, Magyarországon 2008-tól pedig már Metropol név alatt lehetett kapni, a magyar piacon jelenlévő METRO áruházlánccal folytatott pereskedései következményeként. 

A Metropol hitelessége és politikai függetlensége 2011-ben kérdőjeleződött meg, amikor a lap magyarországi kiadásának joga annak a Fonyó Károlynak vagyonkezelő cégéhez került, aki túlságosan is jó viszonyt ápolt az akkor még Orbánhoz közel álló Simicska Lajossal, akinek a kormányváltást követően egyre sebesebben kezdett épülgetni médiabirodalma. 2015-ben azonban Simicska kemény kritikákkal illette nyilvános interjúkban Orbánt, ami sok egyéb mellett végül a Metropol halálához is vezetett. A lap komoly bevételét képezték azok az állami hirdetések, amiknek nagy részétől 2015 után - valószínűsíthetően kijelentései következményeként - elesett. A Metropol 2016-ban jelent meg utoljára, a tömegközlekedési csomópontokon terjesztett ingyenes napilap szerepe azonban csak pár hónapig maradt betöltetlen.

Az újonnan indult, Lokál című lapot a 888.hu kiadója kezdte terjeszteni, ugyanazokon a helyeken, ahol korábban a Metropolt lehetett kapni. A hamar elbulvárosodott Lokál állításairól gyakran bíróság ítélete mondta el, hogy egészen egyszerűen hazugságok, de a lapot ez sem tartotta attól vissza, hogy egyre keményvonalasabb, bulvárnak álcázott kormánypropagandát nyomjon az emberek kezébe reggelente. Több olyan száma is jelent meg a lapnak, amely három-négy cikk mellett kizárólag több oldalnyi hirdetést tartalmazott. A 150 ezres példányszámban megjelenő lap terjesztése nem most először került veszélybe, már volt róla szó korábban idén, hogy több forrás szerint is a Lokál Metropol néven folytatná a kormánypropaganda kiadását, mivel a brand maga már kormányközeli körökhöz, Mészáros Lőrinchez került, és erősebbnek is bizonyult.

Az idei önkormányzati választásokon az ellenzék Budapesten győzelmet aratott, az új főpolgármesternek, Karácsony Gergelynek pedig tervei között szerepel a Lokál ellehetetlenítése, ennek legfontosabb elemeként pedig a BKV és a Lokál szerződésének mielőbbi felmondása. De milyen szerződésről is beszélünk tulajdonképpen, milyen hatásköre van Karácsonynak pontosan abban, hogy a Lokál hova érhet el és hova nem, és mi kerülhet a piros-fehér újságok helyére?

A BKV valóban a főpolgármester hatásköre alá tartozik, de az nyilvánvalóan nem valószínű, hogy a Lokál terjesztését a BKV egyik napról a másikra fel tudja mondani. A jelenlegi szerződés szerint 81 ponton osztogathatják a lapot, havonta ezért a közlekedési vállalat 5,1 millió forint bérleti díjat kap. 820 ezer forintért a lapban viszont BKV-s hirdetések jelennek meg, így tulajdonképpen havi 4,3 milliós haszna származik a budapesti tömegközlekedési cégnek a Lokál terjesztéséből. Nem úgy néz ki azonban, hogy a BKV-nak pénzkérdés lenne egy másik szerződés kötése, vagy ennek egyszerűen a felbontása: a Metropol megszűnésekor kb. ezzel megegyező összeget fizetett havonta a terjesztésért, ennek ellenére - minden bizonnyal politikai nyomásra - a szerződés felmondásra került. Ez a lehetőség így most sincs kizárva - ezúttal a másik oldal javára.

Karácsony úgy nyilatkozott, hogy nyomást helyez majd a BKV-ra, hogy amint lehetőség nyílik rá, mondják fel a szerződést a Lokállal, illetve megpróbálja majd azt is elérni, hogy ne terjeszthessék azt közterületen. A Lokált felváltó új ingyenes napilapról még ugyan nem nyilatkozott, de a helyre lehet már egy elég erős induló.

A már hónapokkal a választások előtt bejelentett ingyenes napilap, a Pesti Hírlap reinkarnációjának tulajdonosa Milkovics Pál, Csehországban tevékenykedő vállalkozó, aki független közéleti újságot szeretne indítani. Kerényi György személyében találták meg a főszerkesztőt, aki egyebek mellett 2006-2010-ig a Kossuth Rádió főszerkesztője, illetve a vs.hu alapító tagja volt. 2020-ra tervezik az indulást, a lap a Lokálhoz és a Metropolhoz hasonlóan rikkancsokon keresztül jutna el az olvasókhoz, a közterületen való terjesztéshez várják jelenleg a Fővárosi Önkormányzat jóváhagyását. Újságjuk jövő héten egy nulladik próbaszámmal jelentkezik, az éles indulást pedig 2020 januárjára tervezik. Ez pont kapóra jönne ahhoz, hogy a Lokál helyét átvegyék a metrómegállókban, bár nyilatkozatuk szerint ők nem bánnák, ha lenne versenytársuk is a piacon, nem feltétlen törekszenek a Lokál helyettesítésére.

Ha a tömegközlekedési csomópontokból és akár még a közterületekről is sikerülne Karácsonynak kitiltania a Lokált, azt ezzel közvetlenül nem tudná elérni, hogy az meg is szűnjön. További megyeszékhelyeken illetve online verzióban tovább terjeszthetnék, bár - főként mivel a terjesztés nagy részét Budapesten végzik - minden bizonnyal erősen megkérdőjeleződne az egyszer már veszélybe kerülő lap sorsa. Ha a KESMA úgy is döntene, hogy ezután nem folytatja a terjesztést, a gyakorlatban csupán annyi változást hozna, hogy a megyeszékhelyeken és online más márkanév alatt folytatnák a kormánypropagandát.

A Barney és barátaiból is film lesz

A lila dínót valamiért Daniel Kaluuya segít filmre vinni

A gyermekeknek készült sorozat, a Barney és barátai is kap filmes adaptációt, egy friss bejelentés alapján. A Mattel Films gyártásában hamarosan készülő film egyik producere a Tűnj el! és a Fekete Párduc Oscarra is jelölt sztárja, Daniel Kaluuya. Az élőszereplős film előkészületeinek bejelentésekor a Mattel Films kiemelte, hogy teljesen új megközelítésbe helyezték Kaluuya segítségével a televíziós sorozatot, amelynek filmváltozatát szerintük a gyerekek és a felnőttek is egyaránt élvezni fogják majd.

Képtalálat a következőre: „david kaluuya”

A Barney eredetileg egy Mattel által kivitelezett játékmárka volt, majd később a PBS-en indult el az a televíziós sorozat, amely a “Barney és barátai” címet kapta, és amelyet szélesebb körben ismernek itthon is. A sorozat 14 évadig futott, nem csak hazánkban, de világszerte népszerűvé vált.

“Barney egy ikonja volt a gyermekkorunknak, aztán árnyék vetült rá, eltűnt és a sötétben is maradt.” – mondta Kaluuya – “Izgatottak vagyunk, mert most kiderül, hogy az “Én szeretlek téged, te szeretsz engem” vajon kiállja-e az idő próbáját.”

Itt a Netflix tíz legnézettebb sorozata

Ritkán közlik a nézettségi adatokat - most ez történt

Amíg a lineáris tévécsatornák nézettségét napról napra méri a Nielsen és hetente csemegézhetünk a friss nézettségi adatokból még a kisebb csatornák esetében is, addig a Netflix a saját platformjára vonatkozó hasonló méréseket ritkán adja ki a kezei közül. Most publikálták a tíz legnézettebb műsorukat a megtekintések számával. Meglehetősen színes lista, bár az első helyen – nem túl meglepő módon – a Stranger Things áll, a maga 64 millió megtekintésével. Ezt a rekordot csak húsz milliós távolságból követi az Umbrella Academy, majd a dobogó harmadik fokán egy nagyobb meglepetés, a spanyol nyelvű La Casa de Papel áll, kettejük között a verseny meglehetősen szoros ráadásul. Alább közöljük a teljes listát.

Képtalálat a következőre: „Stranger Things”

  1. Stranger Things - 64 millió megtekintés
  2. Umbrella Academy / Az Esernyő Akadémia - 45 millió megtekintés
  3. La Casa de Papel / A nagy pénzrablás - 44 millió megtekintés
  4. You - 40 millió megtekintés
  5. Sex Education / Underground Szexoktatás - 40 millió megtekintés
  6. Our Planet / A bolygónk csodái - 33 millió megtekintés
  7. Unbelievable / Hihetetlen - 32 millió megtekintés
  8. Dead to Me / Hallott vagy - 30 millió megtekintés
  9. When They See Us - 25 millió megtekintés
  10. Elite / Elit - 20 millió megtekintés

 

Szerződést hosszabbít a CBS és Stephen Colbert

Nyolc évig biztosan ő a The Late Night Show műsorvezetője

A The Late Night Show jelenlegi házigazdája, Stephen Colbert új megállapodást kötött a CBS főnökeivel, amelynek értelmében még 2023 augusztusáig maradhat biztosan ő a csatorna late night zászlóshajójának műsorvezetői székében. Colbert még 2015 szeptemberében vette át David Lattermantől a nagymúltú showműsort, ekkor kötött szerződése eredetileg 2020 augusztusáig szólt, a most kötött meghosszabbítás tehát plusz három évre szól.

Képtalálat a következőre: „Colbert”

Nem olyan régen a CBS másik late night-házigazdája is szerződéshosszabbítást kapott, a The Late Night Show-t általában követő The Late Late Show-t vezető James Corden 2022 augusztusáig maradhat biztosan.

Cordennel és a legtöbb jelenlegi amerikai országos late night házigazdával ellentétben Colbert gyakran érint műsorában politikai témákat, 2015 előtt a Comedy Central The Colbert Report című műsorát vezette, amely kizárólag politikai szatírára épült. Ebben a műsorban kezdeményezte Colbert még anno, hogy a Megyeri híd elnevezésére kiírt szavazáson a “Stephen Colbert híd” nevet kaphassa az akkor még névtelen budapesti építmény. (Végül Colbert megnyerte a szavazást, de a budapesti önkormányzat nem volt hajlandó figyelembe venni az eredményt) A The Late Night Show vezetése alatt a második legnézettebb ilyen típusú műsor volt évekig Fallon Tonight Show-ja mögött, idén viszont még őt is megelőzte.

A late night show-k reneszánszukat élik a YouTube-on, ahol feldarabolva megtalálható mindegyik részük, ezek a videók pedig általában nagyobb nézettségeket produkálnak, mint a tévés adások. Colbert a feliratkozók számának harcában a tévés nézettség ellenére azonban Cordenhez, Fallonhoz vagy Kimmelhez viszonyítva itt nincs vezető pozícióban. Amíg Kimmel 15,4, Corden 20,7, Fallon 22,3, addig Colbert “csak” 6,8 milliós feliratkozószámmal büszkéledhet.

 

Nagyon úgy néz ki, hogy a Grease kap egy tévésorozatos feldolgozást

Az új sorozat az 1978-as sikerfilm univerzumában játszódik majd

A magyar nyelvterületen hellyel-közzel Pomádé címen emlegetett musicalt sem kerülik meg majd a televízióban feldolgozható ötletekre éhes producerek. A Grease 1978-as sikerfilmje után az HBO Max rendelt be egy olyan sorozatot, amelynek a Grease: Rydell High címet adták.

A '78-as filmhez meglehetősen sok köze lesz az új szériának, elméletileg azzal egy univerzumban játszódik majd, és a legtöbb karakter is visszatér majd a képernyőre. Rögtön plakát is érkezett a berendelt sorozathoz, ezzel ez lett az egyik első HBO Max Original, ami posztert is kapott. A sorozatot a Paramount Pictures gyártja majd.

Lemondták egy Melissa McCarthy-film mozis premierjét, inkább az HBO Maxon mutatják be

Egyre több eredetileg mozis produkciónak készülő film gondolja meg magát és megy át a streamingre

A 2020-ban induló streaming-szolgáltatás saját gyártású kínálata a napokban egyre élesebben kezd körvonalazódni, október 29-én pedig nagyobb bejelentésekre is számítani lehet. A Super Intelligence című - Melissa McCarthy főszereplésével készülő - filmről azonban már most kiderült, hogy a 2019. december 20.-ra tervezett mozipremiert lemondták. McCarthy és a film rendezője, Ben Falcone közösen döntöttek úgy, hogy a film exklúzív módon az HBO Maxon lesz elérhető, a szolgáltató indulásakor.

"Valójában Ben ötlete volt az egész" - nyilatkozta McCarthy a Deadline-nak - "Már megvolt a bemutató dátuma, teljes reklámtervezet és a sajtónak is ez lett lekommunikálva. Igazán fel voltunk rá már készülve. Amikor hivatalosan bejelentették az HBO Max indulását, Bennek ötlete támadt. És elgondolkoztunk rajta, hogy jobban járnánk-e esetleg így. Attól, hogy ez más, nem jelenti az, hogy rosszabb is, és mi magunk is így nézünk már inkább filmeket. Minden filmünk nagyon közel áll a szívünkhöz. Csak azt szeretnénk, hogy minél több ember láthassa, szerethesse és élvezhesse. A Super Intelligence lényege végső soron, hogy a szeretet mindig győz és az emberek fontosak. Ez azt akarom, hogy minél több emberhez eljusson. És ha ezt akarom, akkor ma nagyon úgy néz ki, hogy ez a legjobb módja."

McCarthy és Falcone hosszú ideje dolgoznak együtt, több közös filmjük is volt, úgy kb. mind a limonádé vígjátékok kategóriába sorolható, általában nem kevés felnőtt humorral. Amúgy házasok is.

Egyre több eredetileg mozivászonra tervezett produkció végzi végül a streaming szolgáltatások platformjain, eddig erre főként a Netflix esetében volt példa, de az egyre szaporodó új - médiaóriások által indított saját - szolgáltatások is beszálltak a buliba.

Melissa McCarthy Ben Falcone

 

 

süti beállítások módosítása
Mobil