Már hónapokkal az indulása előtt biztosra lehetett venni, hogy a Disney által indított streaming szolgáltatás a Netflix egyik legveszélyesebb versenytársa lesz majd, mivel a mögötte álló médiaóriás mindent elkövetett, hogy minél erősebb filmes és sorozatos alappal startoljon el. A Disney-nek ez nem túl nehéz, arra való tekintettel, hogy a világ legnépszerűbb filmes franchise-ait egy mozdulattal kisöpörhette a Netflixről, és helyet biztosított nekik saját platformjának kínálatában.
A Marvel-univerzumtól a Star Wars-filmeken keresztül a Disney-rajzfilmekig bőven volt miből válogatni, a Disney+-nak elkeresztelt szolgáltatást pedig hiába helyezték biztos alapokra, ez nem valószínű, hogy hosszú távon elég lesz ahhoz, hogy versenyben maradjon vagy akár beelőzze a Netflix-et.
A Star Wars-rajongókra (akikből rengeteg van) támaszkodó élőszereplős Csillagok háborúja-sorozat, a The Mandalorian volt a Disney+ első húzócíme, amely nagyon be is jött neki, a probléma csak az volt, hogy ennél tovább úgy néz ki, a Disney nem gondolkozott a saját gyártást illetően. Az elképesztő méreteket öltő nem eredeti tartalmakból álló filmes könyvtárához képest meglepően keveset áldoztak saját gyártásra, induláskor a The Mandalorian mellett csupán a High School Musical-sorozat volt új, kizárólag a Disney+-on elérhető, forgatókönyv alapján készült alkotás.
Ez nem is volt baj, mert mindkét sorozat jóra sikerült, és a Baby Yoda-val Netflix-sorozatoknak hadat üzenő The Mandalorian hamar vált hihetetlenül népszerűvé. Bevált a saját gyártás, az emberek megismerték a Disney+ márkanevet, az egyetlen probléma az, hogy december végén kifutott az egyetlen fontosabb címük, az emberek pedig azóta szép lassan mondják le az előfizetésüket.
Ez azért történik, mert nincs miért maradnia annak, aki nem csak régebbi Disney-filmekre kíváncsi, hanem valami exklúzív újdonságra, mivel a Disney+-nál nem terveztek a The Mandalorian utánra, a januári kínálatuk alapján úgy látszik, arra alapoztak, hogy minél több régebbi Disney-tartalmat felpakoljanak az oldalra, ettől pedig azt várták, hogy az emberek érdeklődésének fenntartásához elég is lesz. De pillanatnyilag úgy néz ki, hogy tévedtek.
Forgatókönyv alapján készülő saját gyártás a Disney+-on januárban csak egy lesz, amely nem gyermekeknek szóló animációs sorozat, az is kamaszoknak szóló élőszereplős vígjáték, ami nem valószínű, hogy újabb Mandalorian lesz.
Érdekes, hogy amíg a televíziózás a mozival szemben az utóbbi években az eredeti történetek platformjává vált, az HBO, a Netflix, a Showtime és a Hulu ezt felismerve pedig Csernobilokat, Stranger Things-eket és Barry-ket gyárt, addig a Disney+ úgy látszik, hogy a jövőben sem nagyon kíván kísérletező talajra lépni. A Disney szolgáltatása a moziban is jól bevált modellhez ragaszkodna inkább, és korábban kipróbált, működő franchise-okról próbál minél több bőrt lehúzni, a Star Wars-sorozat után számos Marvel-sorozatot rendelt be, jelenleg a szuperhőssorozatok saját gyártásos berendeléseinek kb. 90 százalékát adják.
Kicsit túl egyszínű is az a kínálat, ami a Disney+ eddigi saját gyártásos rendeléseiből körvonalazódik: The Falcon and the Winter Soldier, WandaVision, Loki, Hawkeye, Ms. Marvel. 2020-ra ezek közül a Winter Soldier-t, illetve a legújabb bejelentés szerint az előrehozott WandaVision-t tervezik, amelyekben már jól ismert Marvel-karaktereket szerepeltetnek. Mellényúlni ilyesmivel valóban elég nehéz.
Azonban még akkor sem tűnik szerencsésnek kizárólag Marvel-filmekre és bejáratott feldolgozásokra alapozni, ha valóban garantált a siker mindegyik esetében. A Disney+ ezek alapján nem más, mint a Disney filmes stratégiájának újrahasznosítása a streaming-versenyben, ami viszont egyáltalán nem tenne jót a tévésorozatok új aranykorában kibontakozó kreatív szabadságnak és eredetiségnek. De komolyan, a Disney+ sorozatos berendelései között a Marvel-filmeken kívül csak még két Star Wars-széria, illetve a Love, Simon és a Szörny Rt. sorozatos feldolgozásai találhatóak jelenleg, ez persze minden bizonnyal bővülni fog.
Ez egy hasonló kihívás egyébként, mint amivel tavaly az HBO találta magát szemben, miután végleg befejeződött a Trónok harca. A Disney-vel ellentétben azonban a prémiumcsatorna tudatosan készült sikersorozatának pótlására, számos nagyobb címet is bemutatott 2019 második felében, és remekül sikerült vennie az akadályt: a Trónok harca után kezdő Csernobil című minisorozat még sikeresebb lett, mint a GoT, és számos másik közönség- és kritikuskedvenc sorozatot is bemutattak, mint az Eufória és a Hatalmas kis hazugságok újabb évada Meryl Streeppel.
A kérdés a Disney+ számára az, hogy mer-e kockázatosabb, eredetibb ötletekkel is előrukkolni, vagy leragad-e a mozifilmekből készített alkotásoknál, illetve az, hogy képes lesz-e a jövőben annyit fektetni a saját gyártásba, hogy évi egy-két fontosabb sorozat után megérje maradnia az előfizetőknek.